Mengenai hal ini, Imam Malik hanya membolehkan melihat pada bagian muka dan dua telapak tangan. Fuqaha yang lain membolehkan melihat seluruh bagian badan kecuali dua kemaluan. Sementara fuqaha yang lain lagi melarang melihat sama sekali.
Sedang Abu Hanifah membolehkan melihat dua telapak kaki, muka dan dua telapak tangan.
Sebab Perselisihan Pendapat
Silang pendapat dalam persoalan ini disebabkan terdapat suruhan (anjuran) untuk melihat wanita secara mutlaq, dan terdapat pula larangan secara mutlak, serta ada pula suruhan yang bersifat terbatas, yakni pada muka dan dua telapak tangan, berdasarkan pendapat kebanyakan ulama berkenaan dengan firman Allah:
ÙˆَÙ„َا ÙŠُبْدِينَ زِينَتَÙ‡ُÙ†َّ Ø¥ِÙ„َّا Ù…َا ظَÙ‡َرَ Ù…ِÙ†ْÙ‡َا
"dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya". (Qs. An-Nur: 31)
Yang dimaksud adalah muka dan dua telapak tangan. Di samping itu juga diqiyaskan dengan kebolehan membuka muka dan dua telapak tangan pada waktu berhaji bagi kebanyakan fuqaha. Sedangkan fuqaha yang melarang melihat sama sekali berpegangan dengan aturan pokok, yaitu larangan melihat wanita.
Bidayatul Mujtahid - Ibnu Rusyd, Bab. Nikah | catatanfiqih.com
Baca Juga: